Jumaat, 19 Disember 2008

Terkenang Semasa Dulu... Main Ungan-ungan Part IV

Part Terakhir untuk topik main ungan-ungan ni...

nak makan ikan tak payah susah-susah... sungai dekat... danau pun dekat.. nak merasa makan ikan seluang atau udang galah... kami pancing jak di sungai.. nak makan ikan karuk... ikan sepat.. ikan jalak.. atau keli.. pancing jak di danau.. semuanya ada... ya lah.. masa tu masih budak-budak kan.. apa jenis ikan pun belasah jer... masak ndak masak.. telan jer.. sedap ndak sedap.. makan jer.. hanyir ndak hanyir.. hentam jer...

tapi sekarang.. nak tengok ikan jalak ke.. ikan karuk ke.. ikan sepat ke.. pun dah kembang liur mau muntah... ndak boleh telan sudah... tapi yang aku heran tu.. masa aku di shah alam dulu.. rajin pula aku makan ikan keli masak merah.. agaknya masa tu housemate suka makan ikan keli masak merah dengan kacang botol.. (kacang gelibit) itu yang aku pun terikut-ikut juga tu..

pernah dulu.. aku begaduh dengan abang aku... kami ndak mau bawa dia main ungan-ungan... tapi dia mau juga minta ikan jalak yang aku tengah goreng tu... di sebabkan kami ndak mau bagi dia ... dan ungan-ungan yang kami buat tu di bawah pokok rambutan di depan rumah ... dia pun naik di atas pokok tu.. lalu menggoyang-goyangkan dahan pokok yang menjadi asas atap kami.. apa lagi.. habis lah beguyang atap ungan-ungan kami.. mau ndak mau... supaya ungan-ungan kami ndak roboh.. terpaksalah aku kasi dia ikan jalak goreng tu...

Apa pun abang aku yang tu.. sekarang ni dah menjadi orang yang paling berjaya dalam keluarga kami... tapi aku ndak tau lah.. kalau dia masih ingat lagi kisah ni...

tapi main ungan-ungan ni yang memberikan aku pengalaman belajar memasak sebenarnya... sebab kalau mama suruh menggoreng ikan di rumah... banyak saja alasan ku ndak mau buat.. tapi kalau main ungan-ungan rajin pula aku jadi tukang masak...

aku dan ayah selalu cerita-cerita tentang kisah masa kecil dulu.. rupa-rupanya... ayah pun pernah juga main ungan-ungan ni.. dan disebabkan main ungan-ungan ni lah.. ayah ndak boleh makan ikan jalak sampai sekarang... pernah aku try masakkan ikan jalak masak merah.. bukan main sedap lagi ayah makan...

tapi bila dia tahu yang dia makan tu ikan jalak... on the spot habis menyambur makanan di muntahkannya... ayah ndak boleh makan dua saja.. satu ikan jalak.. dan satu lagi makanan yang mengandungi belacan.. kalau termakan.. habis lah muntah...

TAMAT .... he he he....

Tiada ulasan: