Selasa, 30 Disember 2008

Berkelah di Tanjung Aru...

Hari sabtu tu kami pergi berkelah di Tanjung Aru bawa Kakak dan Adik mandi manda di pantai...
.
pagi-pagi lagi sudah bangun mau pergi ke tamu mencari Tiram dan juga lokan untuk di bakar di pantai nanti...
.
pas tu nampak pula dalus... apa lagi ayah pun beli la dalus sekali sebab katanya dah lama tak makan dalus...
.
aku pula tambah beliung-beliung dengan kerang untuk di rebus dan di makan masa di pantai..
mula-mula kami cadang masak nasik di rumah.. then kerang dengan beliung-beliung tu kami rebus di pantai jak.. tapi fikir-fikir baik rebus di rumah saja sebab malas nak bawa belanga pergi pantai... hehehe...
.
sampai di rumah aku terus masak nasik.. dan rebus kerang tu.. masak saja nasik ngan kerang.. kami terus bersiap-siap nak pergi.. sebab kata ayah hari tu mendung.. takut hujan nanti.. jadi dalam jam 11 pagi kami pun berangkatlah...
.
tanjung aru ni kalau tak jammed hanya 15 minit dari rumah...
.
tapi di sebabkan terlupa membawa gelas... kami pun singgah di pekan tanjung aru.. pergi kedai RM2.. beli lah gelas di sana.. then sambung kami punya journey...
.
rupanya sebab dah selalu kami lepak di sana.. adik sudah hafal jalan nak pergi ke sana.. siap dia yang guide jalan... adik.. adik.. ehhehe..
.
kakak pula duduk diam-diam di belakang.. excited la tu nak mandi... sebab dari rumah lagi dia sudah balik-balik tanya " mama... nanti boleh mandi ka????" sebab selalunya kalau pergi ke sana.. jarang aku kasi anak-anak aku mandi.. tapi hari sabtu tu baik pula hati aku kasi dia mandi.. ehhe..
.
sampai-sampai jak di sana.. kami cari spot yang baik punya... tapi sebab dah lambat kan.. kami dapat spot yang kureng baik punya lah... tapi ndak apa lah... asalkan boleh... heheh..
.
bila dah parking.. kami pun keluarkan semua barang-barang makanan yang ada... then ayah siapkan api untuk bakar tiram dan juga lokan.. juga dalus yang ayah nak sangat makan tu... (Dalus tu ayah sorang je makan... heheh... )
.
kakak pula tak sabar nak mandi laut.. mula-mula tak kasi sebab belum makan lagi... nak tau apa dia punya trick??? kononnya dia lapar.. pas tu dia minta makan.. aku pun kasi jak la.. baru makan dua tiga suap dia kata sudah kenyang... aku pun ok la... sekali boleh pula kakak cakap dengan aku.. "mama... sudah makan kan??? jadi boleh sudah mandi???" kurang asam anak aku ni.. aku pula di tricknya.. hehe..
.
mau ndak mau terpaksa la aku kasi kakak dan adik mandi... mau dua jam dorang berendam dalam ombak laut china selatan tu.. hehehe..
.
yang aku lucu betul tu... kakak yang tengah siok berendam berlari naik ke atas.. katanya nak buang air... aku kata.. "alah.. buang jak di dalam air tu... " hehhee... biasalah kan.. kakak pun lari balik dalam air sambil duduk.. ala-ala orang nak buang air tu.. .
.
ndak lama kemudian adik pula nak buang air... yang aku ketawa tu... sebab kalau di rumah adik kena marah buang air dalam seluar kan... sampai di sana pun dia sanggup buka seluar pas tu dia minta aku pegangkan seluar dia tu takut seluar dia kotor kena pasir.. padahal seluar tu memang dah kotor dah pun sebab kan dia basahkan seluar tu.. masa tu lucu betul... sampai aku ketawa sorang-sorang...
.
ayah pula sibuk dengan aktivitinya membakar tiram dan lokan... sambil bakar.. sambil makan.. makan masa panas... sedap betul.. di tambah lagi dengan sambal kicap... sedap hingga menjilat kulit tiram.. keh keh keh...
.
lepas makan apa semua.. kami ingat nak balik la.. tapi sebab ada kawan ayah nak datang... tapi tunggu isterinya balik dari kerja dalam jam satu tengahari.. terpaksalah kami tunggu walaupun mata rasa macam nak tidur di buai angin pantai... nak balik tak sampai hati pula sebab isterinya tengah sarat mengandung... manalah tau teringin nak makan tiram bakar kan... takut pula kempunan nanti... jadi mau ndak mau kami pun tunggu lah sampai dorang sampai...
.
dorang pula sampai dalam jam 2 setengah petang... lepas dorang makan.. lepak-lepak sekejap kami pun berkemas nak pulang...
.
yang sioknya hari tu cuaca mendung sepanjang masa.. panas pun tak.. hujan pun tak... jadi tak adalah hitam sangat kulit kena sunburn... hehehe...
.
kami sampai rumah dalam 3.30 petang.. belum buka pintu lagi dengar suara tv jiran sebelah orang mengaji... macam ada orang meninggal saja ... rupa-rupanya yang dipertuan besar negeri sembilan meninggal dunia... Innalillah...
.
Aku pun kemas barang-barang.. cuci pinggan semua... dalam jam 4 baru siap mengemas... ayah pula sudah terbongkang tidur sambil tv terpasang..adik dan kakak.. sampai rumah jer terus mandi.. kakak siap tanya lagi.. "mama... pakai baju siang atau baju malam??" memandangkan dah petang.. aku pun suruh dorang pakai baju malam..
.
lepas aku siap kemas semua.. aku pun join tidur sekali... sebab adik dan ayah dah tidur.. si mata besar kakak saja yang tahan tak tidur sebab tengok rancangan kegemarannya Tom and Jerry...
.
rancangan kami pada mulanya untuk balik ke kampung selepas dari barbeque tu...
.
tapi sebab dah penat.. kami pun balik pada hari ahad dan balik semula ke sini jam 10 malam tadi... .
.
hari ni pergi kerja pun masih penat lagi......

Tiada ulasan: