Jumaat, 12 Disember 2008

Jadi To Mayah...

Aku ada dua orang anak...

anak yang yang pertama perempuan... kami panggil kakak...

anak aku yang ke dua lelaki... kami panggil adik...

kakak dah nak masuk 5 tahun...

adik pula nak masuk 3 tahun.. cakap pun ada pelat sikit..

Ayah, kakak dan adik ada satu ayat yang sudah menjadi trend antara mereka sendiri... "Jadi Kau Marah"...

tapi aku paling tak suka kalau mereka cakap begitu dengan aku... pernah ayah tanya kenapa aku tak suka .. aku kata... "itu namanya mengolok!.. jangan keluarkan ayat begitu depan aku.. nanti aku tampar mulut!"...

pernah satu malam.. tengah mood aku tak baik.. aku dengar kakak bisik dengan adik...

"adik.. cuba kau cakap gitu sama mama"... adik balas

"tidak mau!" ...

aku pula senyum senyum sendiri...

"haa... tau takut!" he he he...

semalam.. masa balik dari pejabat.. macam biasa ayah akan ambil aku... adik dan kakak juga akan mengikut... kakak biasa duduk belakang. Adik pula suka duduk atas pangkuan aku.. jadi adik duduk di depan...

dalam perjalanan balik, aku bercakap-cakap dengan ayah.. tapi aku tak ingat pasal apa...
tapi mungkin sebab aku tengah bad mood... nada aku bercakap seperti marah-marah...

adik pun bukak mulut:

"Jadi To Mayah?......"

the way adik cakap begitu.. dengan gaya sebutan dan intonasinya... buat orang yang marah jadi hilang marah... aku yang tak marah ketika itu... terus ketawa...

"ooooo... adik berani cakap gitu dengan mama ya... mari mama tampar ni mulut adik.... " lalu adik pun menutup mulutnya...

kakak yang di belakang.. langsung tak tahu apa yang berlaku.. sebab kakak sudah tidur kepenatan dengan dengkurnya...

jadi semalam... adik telah berjaya menceriakan hariku semula....

mama sayang adik... mama sayang kakak...

Tiada ulasan: