Jumaat, 19 Disember 2008

Terkenang Semasa Dulu... Main Ungan-ungan Part III

Sambungan dari Part II

kalau beras pula... kami akan mintak beras-beras hancur dari mak masing-masing.. kami panggil lemukut... (agak-agak lebih kurang melukut di tepi gantang lah tu... ) .. lemukut tadi... kami kumpulkan dan kami masak di dalam tin milo... walaupun kadang-kadang nasi yang di masak menjadi hangus.. ataupun mentah.. namun segalanya sedap bagi kami...

dulu orang-orang di kampung kami semuanya ada sawah padi sendiri.. jadi beras ndak payah beli... padi-padi yang sudah di ketam.. akan di jemur sehingga kering dan di masukkan ke dalam satu bekas 4 segi besar yang di letakkan di bawah rumah.. besar juga lah.. kiranya ukuran 3 kaki lebar X 3 Kaki panjang X 3 kaki tinggi (entah betul entah tidak sukatan aku nih.. aku main agak ajer.. sebab tong tu lebih tinggi dari aku.. dan aku pun pernah masuk main tapuk (sembunyi) dalam tong tu sampai ndak boleh keluar)...

tapi aku lupa lah tong tu di panggil apa.. nanti aku tanya bapak aku...

jadi selalunya apabila kami kehabisan beras... kami akan menumbuk beras di dalam lesung padi... aku pun pernah menumbuk beras tu.. masa tu seronok sangat.. kadang-kadang masa tengah menumbuk padi tu.. jiran-jiran sebelah pun datang menolong...

apabila padi menjadi beras.. mak aku biasanya akan menampi dulu (masa ni aku ndak tau mau panggil apa.. padi ka.. atau beras ka... sebab bercampur kan.. ) Padi dan beras di asingkan.. mana yang masih lagi padi.. akan di masukkan semula ke dalam lesung dan di tumbuk lagi.. mana yang sudah jadi beras akan di simpan di dalam bekas beras... dan mana yang hancur tu.. akan masuk dalam beg plastik kami untuk di masak masa ungan-ungan... itulah sejarahnya... he he he...

sayurnya pula... ndak payah tanam.... ndak payah beli di pasar juga.. cari saja kangkung di tepi-tepi danau... kalau ndak pun... cari saja kiamak-kiamak juga di tepi danau... aku ndak tau la kiamak-kiamak ni apa namanya kalau dalam bahasa melayu... tapi mungkin juga orang lain tidak tahu sayur tu boleh di makan.. sebab yang aku tau dan nampak.. kalau di semenanjung.. sayur ni di jadikan bunga... agaknya orang sini jak yang tebarus makan rumput kiamak-kiamak ni... he he he...

sayur kiamak-kiamak ni selalunya di masak dengan piasau (kelapa).. macam masak santan.. tapi dimasukkan sekali kelapa-kelapanya.. bagi ibu-ibu yang baru melahirkan.. sayur ni sesuai dijadikan makanan sebab menolong menggalakkan pertambahan air susu... nanti aku cari dulu sayur ni kalau masih ada... dan akan ku tampalkan gambarnya di sini...

Bersambung lagi... jangan marah...

Tiada ulasan: