Sabtu, 3 Januari 2009

Kerabu Terung + Mangga

Asalnya dahulu aku tak pandai makan sayur terung nih... tapi sebab ayah punya favourite ialah terung masak kari.. lama kelamaan aku pun suka makan terung ni... kadang-kadang aku lagi over dari ayah...

then satu hari tu... ada lah canteen baru di opis, dia telah memperkenalkan satu masakan ni... sedap sangat... aku suka... masakan tu ialah kerabu terung + mangga... aku adalah mintak resepi ni dari dia... tapi dia macam berat hati... jadi aku tak lah jadik mintak... tapi aku try-try lah buat sendiri di rumah... cubaan pertama tak jadik... aku cuba.. cuba... dan cuba... aku tak tahulah cubaan ke berapa yang jadik... tapi yang jadi mangsa ayah lah.... mencuba masakan yang entah berapa kali baru jadi.... sampai sekarang dia tak mau jamah lagi kerabu terung + mangga nih... ha ha ha...

okey... ini resepinya :

Bahan-bahan:

2 biji terung

3 biji mangga muda (mangga air pun boleh juga)

1 ulas bunga kantan

cili padi (lagi pedas lagi sedap...)

belacan (kalau suka)

garam, sedikit gula, dan sedikit bahan perasa kalau suka

cara membuatnya:

terung di bakar hingga masak isinya (bakar atas dapur gas pun ok juga...)

mangga di kupas dan di cincang halus

bunga kantan juga di cincang halus




terung yang sudah di bakar, mangga air yang telah di kupas, dan juga bunga kantan

terung yang telah di bakar tadi di buang kulitnya dan di potong panjang (tidak perlu di hancurkan)

bunga kantan yang telah di hiris halus, mangga yang telah di cincang dan terung yang telah di buang kulit dan di potong panjang

Apabila semuanya sudah dicincang seperti gambar di atas, gaulkan di dalam mangkuk yang besar, lenyekkan cili padi, masukkan garam, bahan perasa, gula dan juga belacan.

gaul hingga sebati... kemudian hidangkan...

kerabu terung + mangga yang sedia untuk di makan.... yum yum.... makan sehingga menjilat jari....





Tiada ulasan: