Jumaat, 9 Januari 2009

I Am Sorry To Say This...

Aku sebenarnya jarang meluahkan rasa tidak puas hati di dalam blog..
.,.,
bukan apa.. aku tak mahu ada orang yang berkecil hati bila membaca apa yang aku tuliskan...
Lagipun dalam kehidupan seharian aku lebih banyak mendiamkan apa yang aku rasakan esp rasa marah... sakit hati... kecik ati... tak puas ati... dan yang sewaktu dengannya...
..,
ye lah kan.. kata orang.. terlajak perahu boleh kita undur.. terlajak kata.. buruk padahnya.. lagipun masih ingat pada post aku tentang Paku di dinding tu??
..,
bagi aku... Apa yang diluahkan semasa marah sebenarnya sesuatu yang kebanyakkannya tidak waras... dan tidak wajar... tapi ini pendapat aku.. lain orang lainlah pendapatnya...
..,
kadang-kadang ada masanya yang aku tak boleh nak menahan kemarahanku.. Aku kan manusia biasa juga ... apa yang selalu aku lakukan adalah aku cari satu buku kosong dan aku luahkan apa yang terbuku di hati di dalam buku tersebut...
..,
bila kemarahan sudah reda... aku akan baca balik apa yang aku tuliskan dan di sana pengajaran yang aku perolehi adalah .. apa yang aku luahkan semasa aku marah adalah terlalu buruk.. buruk seburuk-buruknya dan aku sendiri tidak boleh terima kalau ada orang berkata sebegitu terhadap aku.. apatah lagi orang lain...
..,
jadi dari situ.. walau bagaimana marah sekali pun... aku akan cuba tahan... ada masanya aku akan melarikan diriku sehinggalah marah ku reda... sekiranya tidak juga.. aku akan tuliskan ke dalam buku yang hanya akan di baca oleh aku... dan tidak akan di baca oleh orang lain... begitu cara ku menghilangkan marah ku...
..,
Back to what i want to say...
..,
First of all... (walaupun dah berjela entry nih... ) aku nak minta maaf lah kalau apa yang aku tuliskan dalam blog aku ni ada mendatangkan kemarahan terhadap sesetengah pihak.. mungkin ada yang tidak puas hati... dan mungkin ada yang kecil hati... sebab tu aku ingin meminta maaf...
Tapi bagi aku.. apa yang aku tuliskan adalah apa yang aku lalui... dan aku rasa tak salah kalau aku terlalu obses tentang sesuatu perkara...
..,
ye lah kan... aku bukannya sehandal penulis-penulis blog lain yang boleh menceritakan sesuatu yang mendatangkan manfaat kepada semua... aku juga bukanlah searif penulis blog lain untuk aku tuliskan tips-tips berguna dalam kehidupan seharian... bukan bukanlah selaim ulama yan boleh berikan ceramah agama dalam blog aku.... dan aku juga tidak layak untuk memberi nasihat berguna kepada yang lain...
..,
apa yang aku ada hanyalah.. the side of my life... apa yang aku lalui.. apa yang aku alami.. itu saja yang aku ada... jadi tak salah rasanya kalau aku menulis tentang apa yang aku ada... sebab bagi aku tak logik rasanya kalau aku tulis kereta-kereta yang pernah aku miliki / harta-harta yang aku ada.... sebab apa yang aku ada sekarang hanyalah sebiji kancil yang belum habis di bayar... takkan lah aku sanggup nak menulis sesuatu yang aku tak pernah ada.. semata-mata nak menjaga hati orang.. atau semata-mata nak dapatkan perhatian orang????
..,
NO! That is not my purpose of writing ... tujuan utama aku melibatkan diri dalam dunia blog adalah untuk aku tuliskan perjalanan kehidupanku dan kehidupan orang-orang yang berada di sekelilingku... dan sudah tentunya orang yang disekelilingku adalah keluarga ku dan teman-teman terdekat ku..
..,
semasa aku mula-mula membina blog ini.. aku tidak pernah memikirkan untuk mendapatkan kemahsyuran melalui penulisan blog... cukuplah rasanya untuk aku menulis dan mengenang kembali segala peristiwa menggembirakan yang pernah berlaku dalam hidup aku.. so that's why i said, if you dont like whatever, whoever and however i write in my blog please... please go away and dont ever come back... i dont give a damn...
..,
aku sebenarnya sedih juga.. manalah tahu kan.. sekiranya apa yang aku tuliskan dalam blog aku ni boleh jadi trigger untuk sesiapa tidak puas hati atau rasa marah dengan apa yang aku coretkan... kalau ada lah... aku mintak maaf banyak-banyak... bukan niat aku bercerita untuk menyebabkan sesiapa tersinggung atau terkecil hati...
..,
pening kepala aku ni sebenarnya... sebab aku terasa yang aku telah menyebabkan seseorang berkecil hati.. dan aku rasa aku ni telah menjadi trigger yang menjadi sebab seseorang rasa marah dengan apa yang aku cerita kan tentang perjalanan hidupku..
..,
entah lah.. agaknya aku ni saja yang terasa kot... maklumlah.. aku ni perasa orangnya... bak kata puan saiman.. jiwa halus... kalau ikut definisi rock... aku ni sentimental orangnya... nasib baik lah tak mental...
..,
but then... aku tak boleh paksa diri aku untuk tidak rasa bersalah dan buat tidak tahu sepanjang hari... even bila aku buat kerja segala kata-kata nya masih lagi terbayang-bayang di kotak akalku..
..,
Tapi aku tak salahkan sesiapa... mungkin aku yang salah sebab terlalu obses dengan anak-anak aku...
..,


Tapi walau bagaimana sekali pun... tak kisahlah ada yang kecik hati ataupun tidak... ada yang suka atau ada yang benci... aku tak akan ambil pusing... kerana.. apa yang aku ada di dunia ini adalah anak-anak aku.. dan harta yang paling berharga dalam hidupku sekarang ini adalah pengalaman yang aku lalui ketika melihat anak-anak ku membesar ...
..,
sadly to say... i wont even trade my children to anything in this whole world...
..,
and i am sorry to say this... i dont give a damn... and i will always write about my children because this is my way of writing...

Sorry......

4 ulasan:

Zetty berkata...

ehmm, harapnya bukan aku yg ko maksudkan dalam entry nieh .. bila ko tulis pasal anak2, terasa cam ada kaitan plak ngan entry lepas geram dlm blog aku tuh .. if ko terasa ngan entry aku tuh, aku minta maaf bebanyak ..

but demi Allah entry tuh confirm not because of u .. mmg takde kaitan langsung dengan ko or apa2 entry yg ko tulis dlm nieh .. mana mungkin aku nak keruhkan keadaan sbb kita baru aje dpt berhubung kembali .. to be truth, entry itu mmg ada berkaitan dengan few bloggers yg baru mengenali aku di dunia internet ..

harap ko tak terasa la ika ye .. it's not u .. it's not about ur entry ..

Ika berkata...

Laaa.. ye ker? ingatkan pasal aku.. keh keh keh...

tak ada lah... sebenarnya bila aku baca entry ko tuh aku ada terfikir agaknya aku adalah orang yang dimaksudkan.. sebab aku kan cerita pasal anak jer...

tapi tak kisah lah kan... abis itu aje yang aku tau tulis.. he he he...

terasa tu terasa jugak lah.. but its ok... aku tak kisah.. ko pun tau kan aku ni jenis tak pendam punya orang.. he he he...

lagipun hari tu aku rasa betul-betuk tak berapa sihat.. pembawaan agaknya .. tu yang bertambah tambah bahan perisa tuh... he he he...

Zetty berkata...

alamak, jadinya entry nieh mmg betul2 utk aku ke ... minta maaf bebanyak ka .. tersalah tuju kat org lain plak.. hiksss ..

ntahlah, aku suka baca entry pasal ko and family .. mungkin sbb aku dah kenal ko drpd dulu lagi .. so bila baca entry2 ko tuh aku rasa cam dorang membesar sama2 ngan aku gak .. malah terasa ko and family dekat aje ngan hidup aku ..

yg aku kecik hati sbb ada sorang blogger nieh tulis pasal anak dia dlm blog .. pastuh siap ada ayat, tatau napa org yg takde anak nieh tak nak berusaha utk dptkan anak, cakap tak ready and siap planning2 utk dptkan anak .. aku terasa la kan sbb dia pun tau aku selalu baca and komen blognya ..

dah la tuh, ada sorang blogger siap cakap aku makin comel sbb pregnant sume .. aku dah bgtau x betul pun dia keep on cakap benda yg sama .. manalah aku tak meletup kan .. hahahaha ...

lagi sekali maaf ye ka sbb tercetus plak kecik hati and terasa dlm hati ko ..

Ika berkata...

hehehhe... tak apa lah tu..

dalam hidup kita ni biasa lah pun rasa merasa nih.. masa kita sama-sama study dulu pun slalu jugak rasa merasa nih kan... hehehe..

lumrah hidup tu...

mungkin hari ni aku cerita pasal anak-anak aku ajer.. mana lah tahu insyaAllah.. ada rezeki ko nanti .. ko pula cerita pasal benda ni semua kan...

pasal orang lain yang ada cakap-cakap perkara yang kurang menyenangkan tu... biar sajalah mereka tu.. hanya mereka yang tahu saja dapat merasai apa yang ko rasai sekarang ni...

aku pun paham juga apa yang ko rasakan tu.. sebab ada dua tiga orang di sekeliling aku yang mempunyai masalah macam ko.. jadi bagi aku... itu rezeki dari Allah lah kan... hanya dia yang berhak memberi dan mengambil segala apa yang diinginkanNYa...

apa pun aku doakan... agar ko dapatlah apa yang ko inginkan selama nih... jangan peduli kata orang semua tuh... hari ni hari mereka.. esok lusa.. tentu hari ko pulak kan... :)