Selasa, 21 Julai 2009

Pindah Rumah...

Aku sebenarnya tengah malas mau mengapdet kisah terkini kami sekeluarga... entah lah... cerita tu banyak.. tapi ide tu yang tiada... hmmm...

sekarang ni memang sibuk sangat lah.. kandungan pun dah mencecah usia 34 minggu.. maknanya tinggal 2 minggu lagi untuk matang.. kih kih kih... semalam pigi klinik buat rutin check.. sukurlah kandungan semua ok.. cuma minggu lepas tu hari rabu aku sakit perut.. takut saja aku mau terbersalin di opis.. jadi aku balik awal.. hari khamis pula aku pigi klinik.. mintak sick leave .. trus minta scan sama Dr Sharifah... dia kasi tau anak ok.. jantung sihat semua.. insyaAllah ... anak lahir nanti sihat.. syukurlahhh.. then dia kasi kompomkan apa yang aku sangka selama nih.. "baby lelaki"... hehe.. trus ayah cakap.. "naaa.. ayah ada kawan lagi!" cheh... hehhe.. tapi aku memang suda agak pon.. memang lelaki lagi kali nih.. esok pula aku kena pigi makmal lagi.. check darah... adehhhhhhhh!

penat memang penat.. dengan perut makin besar... drive pun nda larat lagi.. tiap-tiap pagi lepas gaduh-gaduh ngan kakak sebab liat bangun nak sekolah.. gaduh lagi dengan ayah sebab liat bangun nak hantar kami... last-last.. hari2 si kakak lambat sampai sekolah.. malas tul aku....

oh ya.. start hari minggu tu kami dah pindah ke rumah baru.. bukan lagi rumah yang dulu.. malam sabtu tu bukan main lagi sibuk mengemas rumah.. cuci bilik air.. cuci dinding sikit2 (mana yang aku larat lah.. ) pas tu cuci tingkap .. abis nak keluar dari rumah orang takkan nak biarkan bersepah kan? aku buat mana yang terlarat jer.. mana yang tak larat tu biar la ayah yang buat...

hari sabtu pagi tu kami balik kampung dalam jam 11 pagi, pasang ekon di kampung, siap dalam jam 3 ..pas tu pinjam kereta adik aku yang bongsu tu (kereta dia besar.. kereta kami kecik... ) then, ayah dan anak-anak buah aku yang diimport dari membakut balik ke kk pi angkut barang dari rumah lama ke rumah baru (sewa jerrr... heheh).. dalam perancangan aku ikut sekali.. tapi sebab sudah nda larat.. aku tinggal di kampung.. kakak dengan adik pula eksyen mau ikut .. durang angkut barang2 yang besar jer.. yang kecik2 tu boleh la kami angkut sedikit2.. lagipun tarikh kami pindah keluar berkuatkuasa 31 julai.. banyak masa lagi kan.. hehehe..

durang balik dari kk jam 8 lebih.. masing2 kebuluran.. seb baik aku sudah siap masak.. sampai2 jak trus makan.. hihihi.. lepas makan semua, ayah bg tau esok kena balik awal sebab ayah dah angkut peti sejuk.. dapur.. dan tilam.. maknanya malam esok kena la tidur di rumah sewa yang baru ni.. oleh kerana rumah sewa yang baru ni apa pun takdak.. jadi terpaksa ayah pasang sendiri kipas siling... tu yang kena balik awal tu.. mau ndak mau.. tepaksala.. hari minggu tu jam 9.30 pagi lagi kami suda bertolak ke kk.. tapi si adik sama kakak nda pula mau ikut balik.. dia bilang dia mau ikut mokman balik.. adik aku yang lagi satu tu.. adik aku tu pun suda offer mau hantar durang nanti petang.. aku pun ok jak lah..

jadi kami dua orang pun bertolak la balik ke kk.. ambil kipas .. angkut barang2 kecik sikit2... (ada la dua kali kami ulang alik).. seb baik jarak perjalanan dari rumah baru ke rumah lama ndak sampai 10 minit.. hehe.. pas tu.. sambil tunggu ayah pasang kipas.. aku masak di dapur.. sambil dengar2 jiran sebelah menyebelah nanyi.. cerita2... trus aku cuit ayah.. "yah.. mcm teda privasi jak sini ni.. orang sebelah menyebelah boleh dengar suara".. maklumlah.. rumah yang lama tu kan kami yang paling ujung.. kalau aku melalak nda sedar diri marah si kakak sama adik ni pun teda orang kesah...

di rumah lama.. rumahnya bertiang.. kalau panas2 waktu tengahari boleh lah duduk di beranda sambil hirup angin sepoi2 bahasa yang nyaman gitu... tapi dirumah baru nih.. adooohhh.. gersangnya.. panas bukan main.. klu nda pasang kipas terasa mcm dalam bilik sauna.. bayangkan.. kami dua orang dengan ayah sampai pening2 menunggu kipas siap di pasang.. sudahlah silingnya 2 setengah kali ganda dari tinggi ayah.. dowhh... kalau kira tinggi aku.. ntah 4 kali ganda mangkali.. hahaha..

lepas siap pasang kipas semua.. kami pun apa lagi.. tidur lah.. merehatkan badan.. walaupun suda ada kipas.. panas tetap panas.. yela.. silingnya kan tinggi.. angin yang sampai pun berapa kerat saja.. harapkan bunyi kipas jak yang kuat mcm bunyi helikopter.. sampai jiran sebelah nyanyi pun ndak kedengaran.. hehhe...

petang dalam jam 7 lebih barulah mokman sampai dengan darwis, mama darwis sama anak aku yang dua orang nih.. mokman bilang.. si kakak bru sampai Nyaris-nyaris suda mata kuyu.. si adik lagi tahan.. sampai papar bru dia tidur.. jadi si darwis kasian la.. ndada kawan main.. hihihi..

masuk jak dalam rumah... ayah cakap ngan adik "adik.. malam ni kita tidur di rumah baru"... trus adik cakap "ini bukan rumah baru ni.. ini rumah buruk"... kih kih kih.. si adik pun pandai menilai keadaan..

memang kalau diikutkan.. rumah yang kami sewa sekarang ni memang jauh berbeza dengan rumah yang dulu.. dulu memang selesa .. walaupun rumah kampung.. tapi masih baru.. keadaan tersusun.. rumah yang sekarang nih?.. adooohh.. sewa jer yang mahal... tapi keadaan? mau menitis air mata.. nasib baik lah untuk sementara saja ... ya lah bukan senang mau cari rumah sewa sekarang ni.. terutamanya disekitar kawasan yang kami berada sekarang.. kalau pindah jauh2.. susah pula mau pindah sekolah si kakak.. aku pula kena pindah klinik.. tu yang malas tu.. lagi pun tempat sekarang strategik.. dekat dengan kawasan bertindak ayah.. kalau pergi kerja pun ndak jammed... si kakak sekolah pun makin dekat..kalau cari rumah area Putatan... jalan jammed!.. ayah pula jauh dengan kawasan bertindaknya.. kalau malam2 aku sakit perut jauh dia nak balik.. kalau cari kawasan penampang.. lagilah jauh.. mau ndak mau.. terpaksa lah terima kenyataan ni sampailah aku bersalin nanti.. sabar je lah..

Malam tadi malam ke dua kami tidur di sana... si adik pula suda mula tanya

adik : mama... bila kita mau balik ke rumah kita? adik mau balik rumah kita?

mama: ini lah rumah kita

adik : bukanlah.. ini bukan rumah kita.. rumah kita ada adik nana.. ada babu.. ada nenek....

mama: itu bukan rumah kita tu.. itu rumah nenek...

adik : bukaaaaaaannnnn...

pas tu aku pun nda tau lagi mcm mana mau terangkan sama adik ... walaupun kami tinggal sana hanya setahun lebih.. tapi adik dengan kakak suda biasa dengan tuan rumah yang dia panggil nenek... sudah biasa dengan cucu tuan rumah yang dipanggil adik nana... sudah biasa dengan menantu tuan rumah yang dipanggilnya babu... mesti adik rindu sangat dengan dorang... dorang pun mesti sayu kami pindah.. tapi apa boleh buat... keadaan ndak mengizinkan untuk kami terus tinggal di sana sebab anaknya yang satu lagi hendak berpindah ke sana dalam bulan ogos nih...

hmmm.. begitu lah kisah kami hujung minggu tu... tiada yang menarik pun.. cuma memenatkan saja.... pewh....

Tiada ulasan: