Sabtu, 23 Mei 2009

Tegur Menegur Amalan Mulia...

adehh.. apasal perut aku ni mengeras-ngeras nih.. sakit la pulak.. jangan jak aku terberanak di opis nih sudah.. kelang kabut nanti besan ku mengantar ke hospital.. keh keh keh..

cerita pasal tegur menegur ni.. sebagai mama.. di rumah aku banyak bagi garis panduan sama anak-anak ku yang dua orang ni.. kadang2 melekat trus dalam otaknya.. tapi kadang2 masuk angin keluar asap la jugak..

1. aku paling tak suka dengar mereka sebut perkataan2 yang kesat / kotor cth: b*d*h; b*b*; dan yang sewaktu dengannya.. siapa yang sebut tu akan di cubit mulutnya..

scene 1: masa tengah tengok berita pasal orang buang anak..
mama: apa punya manusia la ni.. palui ..
kakak: naaaaaaa... mama salah cakap..
mama: opppsss .. sorry...
****
scene 2: masa adik dan kakak tengah gaduh...
kakak: ko ni dik.. b*d*h!
mama: haaaaa.. kakak... apa yang kau cakap tadi tu???
kakak: sorryyy...
mama: kan mama sudah ckp ndak buli ckp gitu... sambil cubit mulut kakak..
kakak: kan kakak sudah ckp sorry? mama nihhh...
*******
scene 3: masa ayah tengah driving
ayah: ishhh.. s**l banar...
adik: (sambil bisik di telinga mamanya)... ma... ayah shakap sham tu...
mama: ko nih Yah.. jangan cakap gitu ba dapan anak...
ayah: (diamm... )
adik n kakak ndak berani ni menegur ayahnya kalau tengah driving.. sebab semua sudah sedia maklum sikap baran ayah kalau tengah drive.. kin panas!..
*******

scene 4: masa di kampung..
bapa: apa b*b*l banar kau ni.. itu pun ndak paham...
adik: UA... nda buli shakap sham tu.. shubit ni UA ni... (UA ni panggilan untuk bapa dengan mama di kampung.. )
mama: shubit dik.. shubit UA tu dik... (kurang ajar ni anak nih... kih kih kih.. saja ambil kesempatan.. adik dengan kakak jak yang berani shubit UAnya... )

2. Kalau mandi.. kakak akan mandi dengan adiknya.. ndak boleh asing2.. aku tau kenapa tu.. sebab durang ni suka sangat main air dalam bilik air.. dalam bilik air tu ndada la shower atau bath tub.. maklumla.. kami ni menyewa saja.. yang ada hanyalah satu baldi besar (aku masuk dalam baldi tu pun muat.. ) kalau durang mandi selalu jak aku dengar bunyi "cebur" yang kuat.. jadi aku tau salah seorang dr durang ni terjun masuk ke dalam baldi tu.. DAN aku tau sepa punya kerja tu...

jadi kalau dengar jak bunyi tu aku selalu jerit... "ADIIIKKK... jangan mandi berendam!!!!!!"

tapi almaklumlah kan.. sekarang ni kan musim panas... jadi dengan sukacitanya.. aku masuk ke dalam baldi yang besar tu untuk berendam sebab ndak tahan suda panas... di jadikan cerita.. anak aku dua orang ni dapat tau yang mamanya berendam.. apa lagi memprotes la dua orang ni!..

Kakak: "kenapa mama boleh?"
Adik: "kenapa kami ndak boleh?"
Mama: Sebab mama suda besar!.. kamu tu masih kecik...
kakak n adik : (diamm... tunggu peluang mau serang mamanya balik)...


3. aku sebenarnya nda suka kalau anak2 ku minum terus dari botol.. tiap kali mau minum mesti aku suruh ambil gelas... satu hari tu.. aku terlalu haus.. jadi aku buka peti sejuk.. ambil air.. lalu tonggang terus dari botol.. (buruk perangai la nih).. rupanya si kecik ni ternampak...

Adik: Mama.. nda boleh tu minum gitu.. kalau minum mesti pakai gelas...
mama: (dalam hati.. alamak kantoi)... ye lah.. ye lah.. mama ambil gelas la ni.. (sambil jalan ambil gelas)..
Adik: haaaa.. Sham Gitu laaaa... (lalu dia masuk balik ke rumah main game. aku pulak yang heran.. bila masa lak dia ikut di belakangku??? adik.. adik.. )...

itu la bah.. tegur menegur tu amalan mulia.. klu anak2 ndak tau kita kasi tau.. klu kita terlupa anak2 pula mengingatkan.. kadang2 bengang la juga.. selebihnya.. rasa bersyukur sebab ajaran kita masuk dalam otak mereka... syukur la adik dan kakak ni masuk juga ajaran mamanya ... eehhehe..

Tiada ulasan: