Jumaat, 15 Mei 2009

Selamat Hari Guru...

Hari ibu sudah berlalu..esok kita menyambut hari guru pula..
.
Bukan senang mau jagi chegu ni.. lebih2 lagi di zaman yang serba mencabar nih.. pukul sikit ada report polis.. marah sikit ada calar di kereta.. macam2 hal kalau mau jadi guru sekarang nih.. nda lawan lagi masa zaman ai muda2 dulu.. hehe..
.
ingat lagi masa di sekolah dulu.. kalau chegu2 tanya apa cita2 bila sudah besar nanti, aku akan bagitau aku ingin menjadi guru.. entah kenapa.. memang minat mangkali ah..
.
masa aku kecil2 dulu aku pernah tolong bapak aku jadi guru mengajar mengaji.. sebulan ada lah dapat upah mengajar dalam RM5.. masa tu RM5 besar wooo.. sanang hati beli keropok.. makan rojak.. makan soto di kedai Boni Joyo.. kalau ndak pun makan rojak di Restoran Haji Yahya.. tempat lepak peberet sama bapa.. ha ha ha..
.
masa kerja ni pun aku pernah jadi chegu juga.. dulu tiga tahun aku mengajar dalam bas.. kalau ada keperluan kena pula jadi trainer di pejabat nih.. dan sekarang.. jadi guru sepenuh masa kepada dua orang anakku yang jajal2 tuh.. hehe..
.
tu lah.. seperti yang aku katakan tadi.. bukan senang mau jadi chegu nih.. sedangkan aku mengajar anak ku yang dua orang tu pun pandai juga marah.. pandai juga pukul.. apa lagi kalau mengajar anak orang yang ndak reti bahasa dan babal dan nakal.. musti mau naik juga tangan tu kan.. tapi apa bulih buat.. sudah jadi kerjaya kan.. sabar jak lah.. yang penting hati mau ikhlas.. baru anak murid senang mau terima tu pengajaran.. bukan gitew?? hehe..
.
aku ndak pandai mau cerita panjang2 nih.. so.. to all the teachers in the world.. happy teachers day.. may god bless you all..
.
dan pada semua guru2 di SK Pekan Bongawan persekolahan tahun '84 hingga '90 dan juga guru2 di SMK Bongawan tahun '91 hingga '94 terutamanya cikgu Sazali (BM), Cikgu Rahman Kupon(Perdagangan), Cikgu Nikal (Geo), Cikgu Ismail Ag. Noh(Maths & Kejuruteraan), Cikgu Yakup Ibrahim (maths), Cikgu Shakir(Maths), Cikgu Sh. NorQayah (Sains Tambahan), Cikgu Thanaraj (Sejarah), Cikgu Roshana(Sains) dan semua cikgu-cikgu yang pernah mendidik saya sehingga saya berada di sini ketika ini.. terima kasih saya ucapkan.. terima kasih yang tak terhingga atas segala jasa-jasa murnimu.. semoga Allah akan sentiasa merahmati kehidupan kalian semua.. Hanya Allah sahaja yang mampu membalas segala yang telah kalian curahkan..

4 ulasan:

Puan Saiman berkata...

Betu tu kan dik, kalau teda cikgu2 ni, nada la kali kita di sini kan... hehehhee

p/s: ndak apa dik, biskut utk menantu kakak tu masih lagi kakak simpan di tempat kakak, tanpa kurang dan tanpa dibuka... hehehe

LeeYo berkata...

ikaa ko dulu pun penah ba jd chegu kajap time desanet ehehe...

Ika berkata...

tu la bah.. besar betul pengorbanan guru-guru kita dulu kan...

Ika berkata...

hehhe.. Leo.. pengalaman jadi cgehu di desanet tu cukup sudah untuk aku tau jadi cgehu sengsara..