Selasa, 8 Disember 2009

Secret Language....?

wahhh... lama juga aku idle ya?

minggu lepas aku kursus.. creative and innovative thinking..

mingggu ni pun aku kursus lagi.. menambahkan 'ILMU'...

jadi mcm teda masa tau mau menulis.. (alasan jak tuh)... hehehe..

well.. cuti sekolah ni.. mcm yang sia cerita sama besan sia.. rumah sia penuh.. anak buah sia ramai datang rumah.. cuti sekolah la katakan... (btw.. sejak bila la aku membahasakan diri aku 'sia' nih.. terbang pula aku sekejap.. hehe)

kalau dulu kami hanya berlima jak anak-beranak.. sekarang kami bersepuluh lah di rumah tu.. apa lagi.. memang riuh pikuk la.. ndak boleh aku mendescribekan dengan kata-kata.. orang lain jam 12 tengah malam sudah tutup kadai.. kami ni pula.. masih lagi belumpatan atas kerusi mcm anak munyit ndak cukup pukuk.. dehhh.. ketuanya siapa? si kakak la sama si adik.. tensen..

anak buah ku yang duduk di rumah sekarang ni..
1. anak buah ku yang sudah kawin tu.. ada anak seorang muda tiga minggu dari si jimmy..

2. isteri kepada anak buah aku tuh.. durang baru dapat kerja.. agent bank jak.. jadi kesian juga kan.. ya lah.. orang baru mau memulakan hidup.. jadi mau ndak mau kena la aku kasi durang bumbung untuk berteduh.. ye tak? (baik hati pula aku ni kan? kih kih kih)..

3. anak buah aku yang sudah ndak sabar mau berlaki.. kih kih kih.. gini.. diamau bertunang 26/12 nih.. tapi ndak mau duduk di rumah mamanya.. sebab kakak aku tu kuat berleter.. kira mcm clint eastwood dalam cerita koboi jaman dulu.. timbak dulu baru tanya.. tu la anak buah aku malas tu.. jadi aku ckp.. daripada ko begaduh sama mama mu.. baik ko jaga si jimmy.. jadi tugasannya di rumah tu adalah tukang jaga jimmy...

4. anak buah aku yang nak masuk darjah 6 tahun depan.. katanya.. dia mau merasa hidup di KK nih.. kasiaaan.. jadi biar la dia merasa hidup di kk ni kan..

5. anak buah aku yang nak masuk darjah 1 tahun depan.. dia ni ada mengada-ngada sikit.. kuat menangis.. mengulun jak kerjanya.. kalau di kampung selalu membangkitkan kemarahan kakak aku... tapi apa leh buat.. dah dia dididik begitu kan... dia ni geng kamceng sama si kakak sama si adik.. biasanya kalau cuti-cuti gini.. si kakak yang akan pulang kampung tinggal sama durang.. tapi kali ni.. dia kata nak ikut 'bukah' tinggal di KK.. so i said.. "why not. asal tahan saja".. jadi itulah ceritanya mengapa di rumah aku sekarang macm pasar jual ikan..

jadi malam tadi.. sedang aku mengayun si jimmy dalam buaian.. anak-anak buah aku yang lebih tua nih semuanya mengacau anak buah aku yang kecil ni.. kay lah.. nama dia e'el.. bukan nama sebenar..

jadi semuanya pun nak buat si e'el ni menangis.. aku cakap dalam hati.. kalau menangis si e'el ni .. minta hantar pulang malam-malam ni.. aku yang nahas tuh.. KK dengan Bongawan bukannya boleh jalan kaki pun.. isk isk isk..

aku cari idea.. mcm mana aku nak sampaikan pada anak buah aku supaya si e'el ni ndak paham.. sebab psikologi budak-budak.. bila dia di dalam keadaan begitu.. (trap in a corner).. when someone said.. "jangan buat begitu.. nanti dia nangis".. gerenti dia nangis punya.. walaupun sebelum tu tiada niat dia untuk menangis.... betul tak? setuju?

fikir punya fikir.. think outside da box bilang penceramah kursus creative thinking minggu lepas..

last last... :)

AKU: "Linah.. (aku panggil anak buah aku.. bukan nama sebenar ya!).. "

Linah: Apa bu? (panggilan aku di rumah "bukah".. juga bkan nama sebenar.. )

Aku: Japangapan kapamupu nyapanyapa sipi e'pe'e'pe'l tu.. napantipi mepenapangipis bapabupu supurupuh kapamupu apantapar pupulapang....

Trus isteri kepada anak buah aku yang satu tu teriak.. "Naaaa.. bukah tau juga bahasa tuh!"

Aku: Japangapan kapamupu ipingapat bapabupu ipindapa tapaupu...

kih kih kih.. see the leg la.. ingat babu ndak pernah muda???

ndak lama lepas tu.. aku dengar isteri anak buah aku tu bisik.. "naaa.. lepas ni ndak la buli mengumpat"...

aku senyum jak dalam bilik.. then durang pun ndak la mengacau lagi si e'el.. durang pun masing-masing mengeluarkan kepakaran bahasa rahsia durang tuh....

huh! agaknya begitulah aku nanti bila si kakak.. si adik dan si jimmy sudah besar nanti.. susah juga ada anak di pelbagai peringkat umur ni kan?

2 ulasan:

LeeYo berkata...

ikaaa...tapabikpi lapa sapamapa ko ika ekekkekeke

Ika berkata...

kipih... kipih.. kipih..

mepelapampapau lapah jupugapa kapan? kepetapawapa pupun papakapai bapahapasapa rapahsipiapa...

kipih.. kipih.. kipih..