Isnin, 28 Disember 2009

Bengap.... !

Sewaktu aku mula masuk kerja dulu, pernah terjadi satu kes di mana aku yang kerja di bahagian IT Support menerima aduan kaunter rujukan tidak dapat menggunakan printer yang di sharing...

maklumlah aku yang baru dua tiga hari masuk kerja di sana belum tahu apa-apa pun pasal sharing.. ye lah masa aku study dulu aku tak belajar pasal networking ni semua.. kalau tulis program sikit-sikit aku tau lah..

aku yang blur pada masa tu tanya pada bos ku , minta nasihat dan tunjuk ajar macam mana hendak buat..

dia pun tulis lah apa yang patut di buat.. siap ada gambarajah sekali.. dan dia siap beri aku beberapa disket (driver installer) untuk di install dalam pc tersebut... (sebenarnya tak perlu pun pakai tu)

dengan tahap konfiden yang paling bawah sekali aku pun pergi lah ke tempat tersebut.. cuba-cuba untuk menyelesaikan masalah yang berlaku..

klik punya klik punya klik.. hampeh.. aku langsung tak paham apa sebenarnya yang patut aku buat.. masa tu masih lagi win95.. taim aku belajar kami guna unix .. kalau windows pun pakai win32... aduhh.. macam mana nih..

kurang sabar dengan ketidak tahuan ku.. ketua yang bertugas di sana pun menelepon bos ku lalu bercakap dengannya...

"Mal (Bukan nama sebenar hokkay!).. cuba kau datang sini dulu.. staff baru yang kau hantar ni bengap sungguh!"

ouchhh.. "helloo.. aku baru dua tiga hari kerja sini.. networking is not in my certificate OK! lagipun rumah aku mana komputer nak pakai sharing segala nih!TV adalah.. kami share satu keluarga... "

tapi aku tak lah berani cakap mcm tu.. ya lah dia tu kira senior dari aku.. lagipun pangkat lebih tinggi.. aku yang sekadar pencacai muda pengangkat n***s ni mana lah berani nak lawan ketua.. ehhee..

tak lama lepas tu.. bos aku pun sampai..

"ika (juga bukan nama sebenar!) sini ko kejap".. aku pun pergi la tempat bos aku tu..

"kalau mau guna printer yang kena sharing.. ko kena buat begini.. begini.. begini.. bla bla bla.. " dia pun ajar aku satu persatu mcm mana mau buat sharing printer...

"ooohhh.. begini.. kalau demo mcm ni tadi kan senang! daripada tulis carta segala!" heheh.. pun cakap dalam hati..

itu peristiwa yang berlaku 10 tahun yang lalu.. hari ni, berkat tunjuk ajar bos ku itu yang telah dipindah ke jabatan lain, aku dah tahu mcm mana mau buat sharing printer.. pejam mata pun buleh (temberang ah tu).. walaupun sekarang dah pakai win vista.. heh heh heh.. TQVM Bos!

Tapi apa kes?

Ladang ku sangat selow hari ni.. nak menuai susah.. membajak susah.. apatah lagi nak menanam tanaman baru... sejak dari jam 1 tengah hari tadi aku cuba ke pasar untuk membeli benih.. namun sampai sekarang, pasar masih belum muncul-muncul..

Hairan juga di musim perayaan dan cuti cuti malaysia gini, ladangku sangat susah untuk di masuki.. sepatutnya connection lebih laju daripada biasa.. tapi sebaliknya berlaku..

agaknya ladangku pun sudah terkena sindrom bengap kot?


credit to: pandimasbox.wordpress.com

4 ulasan:

Hannie C berkata...

hehehe.. ko miss dia nih kan? :D
nasib ada boss bagus kan?
ka.. Happy New Year!

Puan Saiman berkata...

Hehehe...tiba2 kakak pun rindu ngan ex bos kita tu...apa kabar la dia tu ah???

Tanpa Nama berkata...

10thn yg lalu server room akan jadi saksi ekekekek...alalala mana sdh exbos ko ni ika..cuba dlu kita pakat2 minta bw dia makan d pete's corner ehehehe

Ika berkata...

hannie: bukan miss dia bah moi... rindu jak.. kih kih kih.. compare to yg sekarang dia jauh lebih bagus lah.. :) happy new year too..

Puan saiman: kak, dengarnya sekarang dia dah semakin sibuk.. ehhehe..

Leeyo: saksi apa tu ek? saksi kita berdua ka.. atau saksi lain.. kah kah kah.. pete's corner? ya kan.. lama suda ndak pigi pete's corner... :)