Khamis, 13 Ogos 2009

Macam-macam....

Rupanya cerita pasal mekel jeksen tu masih ndak habis lagi...



si kakak dan si adik suka sangat tengok iklan ON HIT mekel jeksen di tibi tiga tu... lebih-lebih lagi bila 'paci pit' (adik bungsu aku) kasi tengok anak-anak aku ni video klip mekel jeksen sepanjang perjalanan kami pulang kampung minggu lepas...


bila kami pigi wawasan plaza hari tu.. masuk di speedy video, budak dua orang ni nampakla rak tinggi yang mempamerkan semua koleksi dvd dan cd mekel jeksen.. apa lagi .. teriak-teriak la minta kasi beli.. kalau harga 10 ke 20 hengget tu aku nda kisah.. tapi ni harga 40 ke 50 hengget satu cd/dvd.. kalau yang ada video klip aku nda kisah la juga.. tapi ini just audio saja.. rugi je beli.. sebab anak aku dua orang tu mau tengok mekel jeksen ni menari "beat it" saja.. jadi aku nda mo kasi beli..


si adik nda puas hati.. sepanjang dalam kereta dari wawasan plaza sampai ke klinik putatan dia membebel saja sebab mamanya ndak mau belikan cd mekel jeksen.. bukan itu saja.. malah sampai ke hari ni pun dia masih lagi nda puas hati sebab mamanya MASIH nda mau belikan cd mekel jeksen walaupun di pujuk berulang kali...


malam tadi tengah tengok tibi tiga.. ada iklan mekel jeksen lagi..


adik: ndak mau lagi kawan mama..
mama: kenapa pula?
adik: sebab mama tu jahat!
mama: jahat pasal apa?
adik: ya lah.. mama tu nda mau belikan cd mekel jeksen!
mama: buat apa? bukannya ada faedah pun.. dari beli cd mekel jeksen.. baik beli baju untuk adik Hazimi (dia panggil adik yang dalam perut ni adik Hazimi, si adik yang bg nama tu)
adik: tapi paci pit ada cd mekel jeksen!
kakak: itu bukan paci pit punya.. itu paci jinal punya.. paci pit pinjam saja..
adik: ya la.. paci jinal ada cd mekel jeksen.. aku ndada..
mama: turut tengok la ba saja sama paci pit..
kakak: mana ada lagi.. paci jinal suda ambil..
mama: ba.. nanti suruh la paci pit pinjam lagi paci jinal punya tu..
adik: nda mau.. aku mau bali cd mekel jeksen..
mama: huh.. membazir saja tu...
adik: bali kan lah...
mama: alaaa.. dua bulan lepas.. siapa mekel jeksen pun kamu nda kenal.. hari ni mati-mati minta balikan cd nya pula..
adik: ya la.. siyok tu cd mekel jeksen tu..
mama... geleng kepala jer.. malas mau layan si adik ni.. makin di layan makin nda habis..



lepas 30 minit

adik: mama... belikan lah cd mekel jeksen!
mama: kan mama cakap nda mau.. nda mau, nda mau la...
kakak: apa la adik ni.. nda payah la bah bali cd mekel jeksen tu.. kita tingu saja tampat paci pit..
mama: daripada mama belikan kamu cd mekel jeksen.. baik lagi mama belikan cd mengaji alif ba ta tu.. ada lagi faedahnya.. beli cd mekel jeksen.. mama dapat dosa.. tapi beli cd mengaji mama dapat pahala..
kakak: a'aaa kan mama... beli cd mengaji yang "alif ba ta .. tsa jim ha kho.... " (si kakak menyanyi lagu alif bata )
mama: iya laaaa..
adik: tapi aku nda mau yang mengaji tu.. aku mau mekel jeksen.. "te bet.. te bet.. " (si adik menyanyi lagi beat it!)
mama: Ha Ha Ha... biar lah.. mama nda mau kasi beli.. tingu saja nanti di komputer paci pit..
kakak: a'aaaa... ada tu di komputer paci pit.. ia ambil dari cd paci jinal...
adik: inda mau lah...


ndak lama lepas tu.. ada la pula iklan yusuf taiyoob...

kakak: mama.. nanti belikan buah kurma mcm itu ah.. sedap tu..
mama: iya lah.. tapi bulan puasa saja nanti kita beli.. (mana boleh beli sekarang.. nanti naik mendadak lagi gula dalam darah ku.. hu hu hu)
kakak: Puasa??? iya lah.. puasa .. puasa lah.. (at this time .. kakak masih ndak tau lagi apa tu puasa)..
mama: iya lah.. siapa puasa.. baru boleh makan kurma.. siapa nda puasa nda boleh makan..
kakak: tapi aku mau makan buah kurma .. sedap bah tu..
mama: klu mau makan.. mesti puasa dulu..
kakak: iya lah.. aku puasa lah ni...
mama: kakak tau ka puasa tu apa?
kakak: nda tau..
mama: puasa tu maknanya nda boleh makan.. dari pagi sampaiii malam..
kakak: ahh??? tapi aku mau makan buah kurma??
mama: ya la.. kalau sudah azan nanti baru boleh makan buah kurma tu..
kakak: ooooooooo...
mama: bah.. klu kakak puasa.. nanti mama balikan kurma..
kakak: yeaaaaaaaa.. mama balikan buah kurma.. adik.. nanti mama balikan buah kurma.. sdap tu dik..
adik: nda mau lahh.. aku mau cd mekel jeksen!

mama: "dalam hati.. hampehhhhhh... "

2 ulasan:

MaMaMiE berkata...

alalalal ika, ndak abis usulnya sama cd maikel jeksen tu...kekke. Gali ati ku eh, miatu jua alongku atu mun ia mau, putar dunia ia ulang²... kadang manas jua ku..

Ika berkata...

itu la bah makmi..

nanti klu di cakap "tunggu mama gaji bru mama belikan", hari-hari kita pulang kerja dia tanya "mama suda gaji?"

lagipun malas pula mau janji kosong.. kesian sama budak-budak.. he he he..