Jumaat, 11 Februari 2011

Everything Around Me...

Aku ni macam merry go round pula ya... ada round round... hahaha...

well... Khuzaimi sekarang sudah 4 bulan... sudah pandai tiarap.. sudah pandai membebel.. sudah pandai ketawa.. sudah kenal siapa mama nya..
Tiap kali pulang dari kerja.. bila dengar suaraku di luar rumahh (selalunya marah kakak dan Dadik.. sebab belum mandi.. dan asyik main di luar)... dia akan menjerit di dalam .. Menangis la tu.. tau mamanya pulang...

Hazimi pula.. sudah 1 tahun 6 bulan.. sudah pandai berjalan.. sudah pandai berlari.. sudah pandai bawa khuzaimi main... sudah pandai jeles... sudah pandai panggil.. "mama".. "ayah".. "uwaa".. "Kaka"... "baba".. "Kaya"... dan macam macam bebelan...
Selalunya .. perkataan pertama pandai sebut adalah "Mama".. tetapi hazimi lain.. perkataan pertama yang dipandainya adalah "yayah"..
kalau dia marah.. dia akan jerit "A Ja Ga Ja Ga.. "..

Selalunya bila aku bangun jam 5.30 pagi untuk sediakan bekal si Kakak dan Dadik.. dia akan ikut bangun sekali.. sambil membebel "Kayaaa.. Kayaaa.. Kayaaa... " Tapi baru-baru ni tiada sudah bebelan "kaya" nya... bila aku tanya dia mana sudah "Kayaaa.. Kayaaa.. Kayaaa"... dia selamba cakap.. "ilannn"... huhuhu.. macam paham jek apa yang aku tanya... padahal dia pun ndak tahu apa yang aku cakap dan apa yang dia cakap..

Dadik sudah 5 Tahun... sudah masuk Pra-Sekolah.. masa birthday yang ke -5 Januari lepas.. balik2 dia bising mau sambut birthday... Bila aku beli lilin angka 5.. terus dia heboh dengan geng nya "Ayann.. malam ni aku Harijadi... datang rumah ahhh.. " Padahal aku baru beli lilin.. belum beli kek pun lagi... Ha Ha Ha..

Then bila aku belikan Kek.. tidak sabarnya bukan main lagi mau meniup Lilin Angka 5 tu... maka malam tu juga dia meniup Lilin.. tanpa ada majlis nya..
Esoknya... dia boleh cakap lagi.. "Mama... minggu dapan aku punya hari jadi sambut di KFC ahhh"... aduuuuuuuuhhhh... macam mamanya ada tanam pokok duit di belakang rumah...

Si Kakak pula sudah masuk 7 Tahun... Birthdaynya bulan 8.. sama bulan dengan Hazimi.. awal-awal lagi dia cakap.. "Mama.. aku nda mau sambut hari jadi sama Hazimi?"
"Eh... kenapa pula.. kita sambut sekali lah.. "
"Ndak mau lah... Aku mau sambut Hari jadi ku di KFC!"... Adoi.. apa kena la budak-budak ni masing masing mau sambut harijadi di KFC????... Rupanya.. anak jiran sebelah bagitau yang dia sambut harijadinya baru-baru tu di KFC... adehhhh... PARAH!!!

Si Kakak sudah masuk darjah 1... masa first day sekolah hari tu.. aku stay di sekolah.. sebab mau tengok mcm mana hari pertamanya.. mula-mula OK.. tapi masa perhimpunan.. dia nangis!.. aduhhhhh... sampai cikgunya tanya... "anak mu ni ndak pernah tadika ka nih?".. "Eh .. pernah.. 2 tahun lagi.. masa 1st day tadika ndak pula dia nangis!"... entah lah si kakak ni.. Manja bukan main.. seminggu lepas tu.. hari ISNIN.. dia kata ndak mau pergi sekolah.. tanya lah kenapa.. "Ndak mau la.. sebab hari ni ada baris-baris... nanti aku nangis"... "Eh.. mana boleh.. mesti pergi sekolahhhh... " Petang tu balik dari sekolah aku tanya.. "ada nangis di sekolah"... dia pun angguk malu... Aduuhhh.. Anak dara ku ni...

Semalam.. aku dapat panggilan telefon dari sepupuku yang mengajar di sekolah Agama.. katanya si kakak sudah dapat tempat di sekolah.. (aku lambat mendaftar kakak sekolah agama.. bila sudah sekolah.. tempat sudah penuh!) .. kebetulan sepupuku uruskan pendaftaran pelajar Darjah 1.. jadi bila ada kekosongan terus dia telefon aku.. dan masukkan si kakak dalam kelasnya.. Syukurlah.. Masalahnya.. si Kakak.. menangis-nangis di rumah "Aku ndak mau sekolah Agamaaaa".... Mula-mula aku pujuk juga dia.. dengan bahasa yang lembut dan mudah di fahami.. tapi bila ndak mau diam.. "Apa ndak mau sekolah.. keputusan mama MUKTAMAD!".. naaa.. keluar sudah diktator ku... mau satu jam lebih si kakak nangis.. tapi sekarang ni OK sudah.. bila dia tahu sepupu ku yang mengajar.. dan anak sepupuku satu kelas dengannya.. (malah duduk sebelah lagi.. )

Ayah sekarang sibuk dengan kerjanya... Tapi semenjak dua menjak ni dia selalu balik awal.. semalam.. aku baru sampai.. sekali tengok sudah ada keretanya parking depan rumah...

Mama sekarang selalu ndak sihat... risau juga kami.. semenjak balik dari Mekah ni kesihatannya makin merosot.. Masa kenduri Kawin Paci Pit minggu lepas pun semua kami adik beradik yang menguruskan dari A sampai Z...

Bapa pula.. sekarang ni jadi JAGA... tukang jaga mama.. jaga Hazimi.. Jaga Khuzaimi.. Jaga si Kakak dan Dadik.. sebenarnya ada kakak ku di rumah yang menjaga Hazimi dan Khizaimi.. tapi tau lah.. Hazimi tu cucu kesayangan Bapa... mana2 pun mesti dia bawa Hazimi.. sampai dia kata.. masa di Mekah balik2 dia cuba ingat macam mana rupa Hazimi.. tapi dia ndak tau mcm mana rupa Hazimi.. sampai dia ngangis2... kesian juga bapa.. bila pulang jak dari Mekah.. terus dia peluk Hazimi.. Hazimi pula... "A Ja Ga Ja Ga,...... !"

Paci Pit... sudah selamat mengadakan kenduri Kawin minggu lepas.. mulanya mau buat bulan 3.. tapi sebab cuti tahun baru cina hari tu.. jadi kami sepakat buat masa tu.. sebab cuti panjang.. Isteri nya pun sudah mengandung.. masuk 2 bulan.. (Paci Pit Nikah bulan 8 tahun lepas.. sebab sibuk mama dan bapa mau ke Mekah.. jadi tangguhkan dulu kendurinya.. ) sekarang ni bukan main sibuk lagi Paci Pit mengeluarkan arahan itu ini.. bila isterinya buat kerja rumah saja.. mula lah dia tu bising.. ADOIII...

Aku??? Eh aku mana termasuk dalam ini cerita.. kan tajuknya.. "Everything Around Me".. ndak termasuk... hehehe..

1 ulasan:

LeeYo berkata...

ekekek..4bln sdh anak bungsu mu ika? bungsu ker? hahaha.. aku masih lg mencari rejeki ni.. arap2 ada la tersangkut ehehe...